Jakie są rodzaje dźwigów HDS?

dzwig

Samobieżne dźwigi i żurawie to pojazdy o wyjątkowo szerokim zastosowaniu. Dzięki nim możliwy jest załadunek, transport i rozładunek bardzo ciężkich towarów, a także wykonywanie różnego rodzaju prac np. prac leśnych, które uwzględniają wycinkę drzew. Dźwigi HDS różnią się pomiędzy sobą budową, która wpływa na możliwości ich zastosowania. Objaśniamy różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami dźwigów HDS.

Dźwig HDS – co to takiego?

Dźwig HDS to dźwig hydrauliczny zamontowany na samochodzie ciężarowym. Jest on pojazdem samobieżnym wyposażonym w ruchome ramię o regulowanym zasięgu. Dźwig HDS przystosowany jest do pracy w dwóch trybach, czyli służy zarówno do transportu, jak i podnoszenia ładunków. W przypadku trybu transportowego dźwig HDS pozwala nie tylko na przewożenie ładunków o znacznej wadze, ale także na ich bezpieczny i szybki załadunek oraz rozładunek. Tryb dźwigowy jest równie często wykorzystywany i pozwala m.in. na ułatwienie montażu dużych konstrukcji.

Czym różnią się dźwigi HDS?

Dźwigi HDS dzieli się na podstawie dwóch kryteriów. Pierwszym z nich jest zastosowanie dźwigu. W tym przypadku wyróżniamy:

  • dźwigi HDS ogólnego przeznaczenia,
  • dźwigi HDS do prac leśnych.

Dźwigi HDS ogólnego przeznaczenia cechują się montażem konstrukcji bezpośrednio na nadwoziu pojazdu ciężarowego oraz pracą wysięgnika w dwóch płaszczyznach, czyli w pionie oraz w poziomie.

Dźwigi HDS do prac leśnych wyróżniają się chwytakami, które pozwalają na podnoszenie ściętych pni drzew.

Drugim kryterium podziału dźwigów HDS jest miejsce montażu żurawia. W tym przypadku wyróżniamy:

  • dźwigi HDS montowane z tyłu pojazdu,
  • dźwigi HDS montowane za kabiną kierowcy.

Czym kierować się podczas wyboru dźwigu HDS?

Wybór dźwigu HDS powinien uwzględniać jego zastosowanie oraz udźwig. W przypadku transportu HDS najczęściej wykorzystywane są dźwigi ogólnego przeznaczenia, montowane z tyłu pojazdu. Ich budowa znacząco ułatwia załadunek i rozładunek oraz pozwala na bezpieczny transport wielu różnych towarów i ich odpowiednie ułożenie na pace samochodu ciężarowego.